Richard, Angela, Indi & Manou op reis!

Op reis door Thailand en Cambodja 2023

Nee Manou, die dames in zwarte gewaden zijn geen ninja's.We vliegen via Amman, hoofdstad van Jordanië, naar Thailand. Vooraf dachten we dat we misschien wel de enige Nederlanders zouden zijn die deze route nemen, maar niks blijkt minder waar.

Na een lange reis komen we om 17.00 uur plaatselijke tijd in Bangkok aan. Ideaal: we eten een hapje en gaan lekker slapen.

De volgende ochtend gaan we meteen op pad en bezoeken een van de grootste markten ter wereld met ongeveer 8000 kraampjes. Het souvenir shoppen is de meiden wel toevertrouwd. Het ontbijtbuffet, de ritjes met tuk tuk en de middagduik in het zwembad zorgen ervoor dat ze het meteen naar hun zin hebben.

De tuk tuk chauffeurs zijn hier de afgelopen jaren weinig veranderd. Nog steeds proberen ze je wijs te maken dat jouw bestemming vandaag toevallig niet bereikbaar is. Ze nemen je liever mee op een 'eigen' toertje. Zo kunnen ze commissie ontvangen voor de winkels en restaurants waar ze je mee naar toe nemen.We laten ons niet foppen en gaan op weg naar 'het grote paleis', een tempelcomplex met veel pracht, maar ook veel kitsch.

Na twee dagen verlaten we Bangkok en gaan op weg naar Kao Yai. Hier zullen we bij een local verblijven en onder leiding van deze local in het gelijknamige park op avontuur gaan om dieren te spotten.
Onderweg wachtte ons echter eerst nog een ander avontuur: een bezoek aan 'Dunkin' Donuts!'
Bij binnenkomst is er 1 klant aanwezig en geen personeel. Na 10 minuten is de situatie ongewijzigd en vraag ik de enige klant (jongeman met petje en mondkapje op) of hij weet hoe-of-wat. Hij zegt: "Toilet". Na nog eens 10 minuten komt er een medewerkster aanlopen. Ze excuseert zich niet, sterker nog, ze lijkt onze aanwezigheid enigszins bezwaarlijk te vinden. Ze helpt ons aan onze welverdiende Donuts. Als we net lekker zitten, staat de jongeman op, laat zijn koffie en koffer staan en rent de zaak uit. De beveiliger in Richard komt naar boven en we verlaten op een drafje de toko.

Misschien moest het zo zijn want de volgende dag in het park zijn we erg blij dat we nog een aantal donuts over hebben. De motor van onze Thaise gids heeft minder nodig dan die van ons en de donuts zorgen ervoor dat we het redden tot de lunch.
Bij de ingang van het park spotten we meteen een paar bijzondere schepsels. Te weten Marit en family. Collega van Richard en een gezelschap dat we in Bangkok al 2x eerder tegenkwamen. Dit zou niet de laatste keer zijn (cliffhanger!).
In Kao Yai kun je olifanten treffen, maar in het regenseizoen is deze kans kleiner. Ze laten zich dan ook niet aan ons zien. We spotten wel veel insecten, herten, apen en neushoornvogels. Avontuur geslaagd!

Over de reis vanuit Kao Yai naar Cambodja was vooraf weinig informatie te vinden. Verschillende bussen en taxis brachten ons echter binnen 10 uur (inclusief soepele grensovergang) naar onze eerste bestemming in Cambodja; Battambang.
In Thailand is het verschil tussen arm en rijk erg groot, maar Cambodja is echt een derde wereld land.
Des te mooier is het dat de mensen ons zo enthousiast begroeten.

Wanneer we de volgende dag met prive tuk tuk de omgeving van Battambang verkennen zijn we een bezienswaardigheid.
Onze chauffeur neemt ons mee langs het 'echte' Cambodjaanse leven op het platteland. We bezoeken een aantal heilige plaatsen en krijgen een stukje oorlogsgeschiedenis mee in de vorm van 'the killing caves'. Hier werden tijdens de burgeroorlog meer dan 10000 mensen vermoord.
Iets leuker: op een verlaten stuk spoor maken we een ritje met een 'bamboo train' (een onderstel met een plaat van bamboe erop). Als er een tegenligger aankomt wordt het geheel even snel gedemonteerd.
Tot slot gaan we naar een grot waar rond de schemering elke avond vleermuizen uitvliegen. Het beeld dat we hier van tevoren van hadden komt niet helemaal overeen met de werkelijkheid; ongeveer 3 kwartier lang blijft de stroom van miljoenen vleermuizen doorgaan.

We zijn blij dat de meiden het ook naar hun zin hebben, want de reis is intensiever dan we hadden verwacht.

JP

Wow, wat een verhalen al!

Oma Liza

Mooie en geweldige avonturen wat jullie weer met elkaar beleven op deze mooie eilanden.
Heerlijk genieten en historische plekken ontdekken.Prachtig verhaal en ik geniet ervan dus nog een fijne tijd met elkaar ?

René, Jeanette en Hailey

Bedankt dat jullie ons weer zo mee laten genieten. Fijn dat het jullie allemaal goed gaat, en dat jullie het zo naar de zin hebben. En Manou geen zorgen hoor. Kung fu Papa beschermt jullie wel tegen de Ninja's. Dikke kus van ons.

Edwin

Hey Familie,

Wat leuk om te lezen en wat schrijf je dat boeiend!

Nog veel plezier gewenst!

Peter

Alweer een hele belevenis,spannend en prachtige natuur met mooie foto’s. Ook wel apart om mee te maken die donuts toko. Hele mooie vakantie nog, kusjes voor de meiden.??‍♂️

Roos

Mooie avonturen beleven jullie!! Leuk om te lezen❤️
Kusjes van Sirik Roos Milan en Romijn

Oma Evi

Wat een belevenis, en wat een mooie ervaring zeg!
En Indi en Manou, deze mooie vakantie nemen ze niet meer van jullie af!
Hoop dat er nog meer pareltjes op jullie pad komt, tijdens deze vakantie!

Veel plezier met z'n allen!

Liefs,
Oma Evi

Oma evi

#komt is komen

annet

groetjes van ons allemaal mooie fotos en veel plezier van Damian Emiely Vivian Mary Elyne