Richard, Angela, Indi & Manou op reis!

Hier aan de kust......

We weten niet hoe het in Nederland zit,maar hier begint het kwik behoorlijk te stijgen (35 C). Daarom houden we ons aan de volgende 4 geboden:
1. veel slaap
2. goed eten
3. veel water en verse vruchtenshakes
en de meest verfrissende:
4. denken aan het weer in Nederland
Omdat Udaipur ons niet veel te bieden had, behalve een dakterras met mooi utzicht, was dit geen enkel probleem!

In Bundi verbleven we bij een familie die net een homestay begonnen waren. Met welgeteld 1 kamer waren we de enige gasten. Hoewel we 's avonds laat aankwamen stond de hele familie klaar om ons te verwelkomen. Het is mooi om te zien met hoeveel toewijding den mensen hier met hun geloof omgaan. Het geluk van de vader des huizes kon niet op. Zijn lach werkte aanstekelijk en zijn stopwoordje was 'my god is good' (met geweldig accent). De familie stond op het enge af voor ons klaar en de moeder maakte het lekkerste van het lekkerste voor ons klaar. Zo werden wij ook een beetje behandeld als goden.
We hebben hier fietsen gehuurd om wat kleine dorpjes te bezoeken. Omdat ons Hindu niet meer is wat het geweest is, was het lastig om de weg terug te vinden.

Klinkt allemaal relaxed, maar af en toe is het ook hard werken geblazen. Schreven we eerder dat het veel veiliger is om met de trein te reizen in plaats van met de bus, hebben we nu ontdekt dat dit niet rond de feestdagen geldt. De trein naar Sawai Madhopur was vol toen we instapten, maar overvol toen we moesten uitstappen. De mensen wachten hier niet tot anderen zijn uitgestapt. We hebben met onze zware bagage echt moeten vechten om de trein uit te komen. We waren heel blij dat er eruit waren en hebben op het perron nog een kwartier vol verbazing staan kijken naar dit tafereel. Mensen klommen over elkaar heen om binnen te komen. De trein vertrok met mensen op het dak en mensen hangend aan de trein. Hierbij vallen jaarlijks veel doden.
In Sawai Madhopur zijn we in nationaal park Ranthambhore op safari gegaan op zoek naar de Bengaalse tijger. We kregen echter de indruk dat onze gidsen nog geen tijger in Artis zouden vinden...

Jaipur en Agra waren twee korte tussenstops, maar twee absolute hoogtepunten. In Jaipur zijn we op bezoek gegaan bij de familie die ons eerder had uitgenodigd tijdens een treinreis. We hebben daar de eerste dag van het feest Holi gevierd. Holi markeert het eind van de winter en het begin van de lente. Angela kreeg traditionele kleding aan en de familie nodigde ons uit om bij een bijzonder ritueel aanwezig te zijn. Midden op straat werd een grote baal stro gebundeld. Hierin brachten alle families uit de buurt een offer en dit werd aangestoken. 's Avonds hebben we met de familie een tempel bezocht. Als afscheid kreeg Angela de meest walgelijke sieraden cadeau (sorry familie). We hebben genoten van de bijzondere gastvrijheid.

De tweede dag van Holi hebben we gevierd in Agra. De mensen zijn dan zeer uitbundig, er wordt gedanst op straat en mensen bestrooien elkaar met kleurenpoeder en kleurvloeistof. Het leukste vinden ze het om toeristen te bekogelen.
Het feest eindigde in het begin van de middag, dus na een douche zijn we op weg gegaan naar de Taj Mahal. Een van de nieuwe wereldwonderen en terecht. Wat een gigantisch bouwwerk!

Vervolgens afgereisd naar Varanasi,een van de heiligste plaatsen in India, gelegen aan rivier de Ganges. Aan de oevers spelen zich zeer bizarre taferelen af. Mensen komen hierom hun geliefden te cremeren. Deze crematies vinden plaats in het openbaar. We hebben er al een aantal gezien en dit kan best heftig zijn. De familie kan niet altijd genoeg hout betalen, wat dan van het lichaam overblijft wordt de rivier in geslingerd. Zo zagen we een verkoolde hand en been het water in vliegen. Mensen die helemaal geen geld hebben om hout te kopen, kinderen en zwangere vrouwen worden aan een steen gebonden en laten ze in de rivier afzinken. Dat dit niet altijd goed gaat hebben wij vanochtend tijdens ons ontbijt aan de Ganges gezien: eenlichaam, opgeblazen en paars van kleur, waarvan de romp en het gezicht zichtbaar was, dobberde ons voorbij. We hebben hier foto's van, maar deze zijn te schokkend om hier te plaatsen. Dan denken jullie wellicht nu het gekste gehoord te hebben?! Maar: mensenkomen hier ook om in dezelfde rivier hun zonden af te spoelen, zich te wassen of de was te doen. Dit alles op een kleine afstand van elkaar!!! En dante bedenken dat de crematies al jaren aan de lopende band plaatsvinden.

Varanasi is een fascinerende plek er hangt hier een bijzondere sfeer. Daarom blijven we hier wat langer. Maandag nemen we afscheid van het bijzondere India en gaan we op weg naar Nepal.

Doeiii

Amber

Wat maken jullie toch allemaal voor bijzonders mee!!
Hoewel misschien niet altijd even leuke dingen, maar wat een ervaringen zijn jullie (nu al!) rijker!
En wat een ge-wel-di-ge foto's weer!! Elke keer wordt ik (even) stikjaloers hoor, zo vanaf mijn bank...
Ik kan niet wachten op jullie volgende verhaal en/of foto's!! Veel reisplezier nog!!

mam en arend

lieve kinders
Wat een legubere ervaringen,om dat te zien,daar ga je spontaan van over je nek,dat kan toch niet gezond zijn,we zijn behoorlijk onder de indruk.Je heb hier toch echt geen weet van en ik zal ook zeker geen duik nemen in dat water.Wat ik wel mooi vind is dat die mensen zo gastvrij zijn,dat mag hier ook wel iets meer.

mam en arend

Hier is het weer slecht,veel regen en nog steeds vorst.
wat kan je beter hebben alhoewel 34 graden ook niet alles is.Als jullie terug zijn ,heb je nog een maand nodig om dit allemaal te verwerken,want het is heel wat,wat er allemaal plaats vind.Nou lieverds blij weer wat gehoord te hebben van jullie en heel veels liefs van ons.XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

emiely

hoi anna en richard
leuk verhaal

livia giano rene en mirella

hey is het leuk daar ik mis jullie heel erg komen julliegou weer terug dikke kus van rene mirella livia en giano

Nettie

Hallo Angela en Richard
Wat indrukwekkend alllemaal! Ook prachtige foto's!
Mooi om alles te lezen!
groetjes Nettie en Jaap

Heidi

He lieverds,
Wat een ervaringen allemaal zeg! Zo vanachter mn laptopje allemaal moeilijk voor te stellen, maar het klinkt allemaal indrukwekkend!! De foto's zijn prachtig en ik kijk alweer uit naar jullie volgende belevenissen...(hopelijk iets minder gevaarlijk en minder "vies".)

Heel veel liefs,
x Heidi

Marlies

Preeti!!
pffff......wat een belevenis so far! wat gaan jullie dit allemaal koesteren...ik zie wat groen denk ik! hmmm of is dat een engelse gezegde?? anyways, ja ja, betrapt, jaloers dus hihi
Maar goed, ik zou je ook nog af en toe een up-date geven vanuit hier. Eens ff zien, Annelies heeft een flink stuk van dr haar af, een leuke bob dus!! Buikje van Heidi groeit met gemak en ziet er guss aus! Sabine uit Beverwijk is ons team komen versterken. Afgelopen donderdag was Ilje jarig dus hebben we zn kamer lekker hysterisch versierd met confetti, roze ballonnen en slingers. Kon ie wel waarderen, ahum! Ik zit in een commissie voor een groots BJZ-feest voor heel NH wat vd zomer moet gaan plaatsvinden! Party on dude & dudettes!!! As. dinsdag gaan we eindelijk bezemen....
Dat was het tot zover de update vanuit de WW!
En wat mijn eigen leventje betreft! Lekker kalm. Gemeenteraadsverkiezingen gehad met de rest van het volk....kiesangstige moment hihi. Heb gister heerlijk genoten van een super knallende optreden met mega energie van Kane in de Waerdse Tempel! I'm not worthy! Vorig weekend naar Shutter Island geweest.....zeg maar gerust shut your eyes island snurk snurk.
Volgende week weer lekker genieten van mn nichtje.

Nou, ik ga hier maar weer ns wat doen. Wanneer gaan jullie eigenlijk aan het werk??
groetjes vanuit een vandaag zonnige maar frisse c'cum en tot de volgende update!
Tata
X

Jennie

Wat een geweldig verhaal en foto's weer zeg! Klinkt echt sssuper leuk en indrukwekkend. Werkt motiverend om ook weer iets te plannen, haha.
Kan me voorstellen dat jullie het werkende leven echt ontzettend missen en zoals je leest in het verslag van Marlies, mis je grootse ontwikkelingen hier ;)
Veel plezier weer aankomende tijd, hopelijk doen jullie weer veel mooie en bizarre ervaringen op want de verhalen die jullie er over schrijven zijn echt ontzettend leuk om te lezen!

xxx Jennie

sirik en roos

Hey Rich en Ans,
Leuk om weer een verhaal te lezen, wat een gekkenhuis daar! Was leuk om gister te skype, moeten we snel weer doen!Gister de trouwringen uitgezocht, zijn erg mooi!!xxxons

Eveline Pe en Han

Leuk om even je stem te horen vanmorgen,en dat alles goed gaat!wat een belevenissen allemaal!Het weer is nog steeds veel te koud voor de tijd van het jaar,maar zo warm als jullie het daar hebben is misschien ook niet alles
Ach je past je schema maar een beetje aan,komt het ook allemaal goed!Nu globetrotters ,veel reisplezier nog!Kusjes van onsxxxx.

marja

Wat een geweldige foto's maken jullie, je hebt t gevoel dat je meereis. Van die trein krijg ik t hier al benauwd.
Ook grappig is dat je hier in de krant lees over dat holi feest en het gooien met kleurstofpoeder en dat jullie hetzelfde meemaken, dan komt het een stuk dichterbij allemaal. Heel leuk. Liefs, Marja en Ger

livia

he alles goed daar hier wel ik ga 13 tot 16 april op kamp naar westerbork ik mis jullie hel erg jammer dat je niet op mijn verjaardag kon zijn xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx rene mirella livia en giano veel plezier daar doei

Sharon

HOI MEESTER

Vet cool wat u allemaal heeft gedaan!!!
Uw heeft het zo naar ze zin dat u ons vast ALLANG bent vergeten!! Wij willen dat u ons nooit vergeet belooft???

Groetjes Sharon & Wendy

Kim

Heeii,
wat een vet coole foto's heb je op je site staan!
wanneeer ben je weer terug?
Kom je dan bij onze musical kijken?

Doei messie!

-xxxxxx- Kim