Richard, Angela, Indi & Manou op reis!

Adembenemend

Hoi trouwe lezers!

Eigenlijk wisten we van tevoren niet waar we aan begonnen en van onze gids/drager kregen we in eerste instantie dezelfde indruk...Op advies van andere reizigers hadden we telefonisch een afspraak gemaakt met 'ene Prem'. We hadden 2 dagen voor de trekking afgesproken bij 'The Waterfall Hotel' in Pokhara, dachten we. Bij aankomst had echter geen enkele taxichauffeur van dit hotel gehoord. Na een telefoontje met 'de Prem' bleek het hotel wel te bestaan, maar in het plaatsje Bulbule (slechts 6 uur verderop). Prem wilde de volgende dag wel naar Pokhara komen, maar aangezien Bulbule dichtbij het beginpunt van onze trek ligt, leek het ons een beter idee zelf die kant op te gaan. Dit betekende wel dat we de eerste dag zelf onze bagage moesten dragen. Een goed begin van een tocht van 13 dagen door het hoogste gebergte van de wereld: de Himalaya. Er zijn verschillende wandelroutes waar je uit kunt kiezen. Wij hadden gekozen voor het Annapurna Circuit; naar het schijnt 1 van de mooiste treks ter wereld. Omschreven als moeilijk tot zeer moeilijk. Zoals velen van jullie weten is vooral Richard zo sportief als een baksteen. We begonnen dus samen aan een grote uitdaging!

Na de 'Haveman-power yell' gingen we op pad en dat pad was niet best. Wandelend over zand en stenen en continu omhoog en omlaag was het meteen zwaar zweten geblazen. Dit werd echter vanaf het allereerste moment beloond met prachtige uitzichten. Na 9 km. zwoegen zat de eerste dag erop en ontmoetten we Prem voor het eerst in levende lijve. Het Waterfall Hotel bleek een 3-kamer hotel aan een waterval waaronder we een verdiende douche hebben genomen. Prem was de eigenaar en het klikte meteen.

De eerste 5 dagen waren erg zwaar. De warmte speelde hierbij een grote rol. Geen moment vlakke paden, maar wat was het moooooi! We liepen door kleine bergdorpjes en verbaasden ons dat er zoveel verschillende kleuren groen bestaan. Na de eerste 5 dagen werden de routes wat minder grillig en ging het meer geleidelijk omhoog. Dit was een verademing, maar het ademhalen werd nu moeilijker door de hoogte. Vanaf 2500 meter kunnen mensen last krijgen van hoogteziekte. Negeren van symptomen als hoofdpijn en misselijkheid kunnen in redelijk korte tijd lijden tot ernstige verwardheid, coma en zelfs dood. De enige echte remedie is dan afdalen. Vooraf is niet te zeggen wie er last van krijgt en wie niet, ook topsporters kunnen het krijgen. Angela kreeg al snel last van misselijkheid en we hadden allebei last van kortademigheid. Veel water drinken en rusten zorgde ervoor dat we ons snel weer beter voelden.

Het landschap was inmiddels van groen overgegaan in een naaldbos. Hierna was er steeds minder begroeiing. Een teken dat we dichter en dichterbij de top kwamen. Het grootste deel van de bevolking op grote hoogte bestaat uit gevluchtte Tibetanen. Dit is duidelijk zichtbaar aan de huizen, de yaks (soort koeien), vele gebedsvlaggen en de mensen.
Op grote hoogtes is de lucht ijl en lijkt alles veel dichterbij. Hierdoor leek het alsof de verschillende besneeuwde bergtoppen van rond de 8000 meter zo te beklimmen waren. Niets is echter minder waar en Angela kreeg op dag 9 (op 4200 meter) steeds meer last van de hoogte. Aan het begin van de 11de dag zouden we de bergpas (5500 meter) oversteken. We waren dus heel dichtbij, maar besloten toch af te dalen. Dit was wel even balen, maar nu konden we al het moois van de heenweg nog een keer zien. Het is eigenlijk onmogelijk om deze hele trek in woorden te beschrijven, maar kort samengevat: Het was geweldig, super, mooi, ongelooflijk, spectaculair!!!!!

De lokale bevolking moet gedacht hebben dat er een lawine naar beneden kwam, zo snel zijn we afgedaald. 80 kilometer in 2.5 dag, waarvan 1 dag 44 km. (11 uur non-stop lopen!). Vonden we het klimmen zwaar, het afdalen was een ramp! We vielen bijna uit elkaar. Gelukkig hebben we nu 2 rustdagen om ons te gaan richten op het vrijwilligerswerk. De aankomende weken gaan we leerkrachten ondersteunen op een basisschool in een klein dorpje. Naast het overdragen van kennis willen we ook materialen aanschaffen. We weten nog niet precies wat er nodig is en we hebben al een bedrag ingezameld, maar mocht iemand nog een bijdrage willen leveren is dat van harte welkom! (Rabobankrekeningnr. 358570433, t.n.v. A. Haveman-Schuit, o.v.v. donatie). Als er geld overblijft zoeken we een ander goed doel in Nepal of Colombia uit. We houden jullie uiteraard op de hoogte.

Doeiii groetjes van ons

René en Jeanette

Weer een fantastisch verhaal!! Jammer dan Angela ziek is geworden en jullie niet de top hebben bereikt.
We zijn blij dat alles goed gaat met jullie.
Zo te zien is het erg goed voor de lijn, Rich!!
Kan je de mannen een beetje van je af slaan?
Hier gaat alles z'n gangetje. Het mooie weer zit er aan te komen, dus lekker buiten zitten met een biertje!

Tot het volgende verhaal, veel plezier en doe voorzichtig!!

Dikke kus van Hailey

Amber

Wat een goed verhaal weer! Klinkt erg zwaar die trektocht! Jammer van het niet behalen van de top maar zo te lezen is het er niet minder om geweest!
Mooie foto's ook weer!
Rust lekker uit ;-) en straks 'aan het werk' , zal ook wel weer een bijzondere ervaring worden! Ik wacht weer met spanning af!
Liefs, Amber

Frans

Hey Topsporters!

Wat moeten jullie last van je voeten hebben gehad zeg! Maar wat moet dat een ervaring zijn geweest. Klinkt echt super gaaf maar ook erg zwaar.
Ik vind het echt leuk om jullie verhalen te lezen.

Heel veel plezier nog en tot later.

Frans en Mo

Sharon!!!!!!!!!

Hoi Richard & Angela

Weer een geweldige verhaal. Wij missen u nog steeds heel erg meester. Zoals Wendy al zei 'Het gaat niet goed in de klas' we hebben wat 'Richard' nodig!!!

Groetjes Sharon

Pe ,Eef en Han!

We kunnen het niet laten ,om ook even te reageren op jullie verhalen! Wat leuk dat het klikte met die Prem,en vooral in zo'n vreemd land is dat heel bijzonder!Het is werkelijk fantastisch.Deze ervaringen nemen ze jullie nooit meer af!Hier kun je echt een tijd op teren!We zijn ook inderdaad benieuwd, hoe het vrijwilligerswerk bevalt,heel veel succes,tot skijpes,denk om elkaar,liefs van onsXXX.

Han

Fantastische tocht! Iets om nooir meer te vergeten. Jullie hebben wel een colaatje verdiend! Zeggen ze in Nepal nog steeds 'cocala'? Ik ben ook wel benieuwd of Pokhara nog steeds een verblijf-(of vlucht)plaats is van hashrokende hippies? Volgens een snelle rekensom moeten die dan inmiddels wel 70 jaar en ouder moeten zijn!

mam en arend

in een woord magnefiek het is bijna niet te geloven,van al die sportiviteit die jullie hebben ondergaan en wij hier maar liggen zonnen in grand canaria.heel veel respect voor wat jullie ondernemen ik begin er haast moeilijk van te ademen.wij wensen jullie veel succes met het helpen in het onderwijs en hopen dat ze veel van jullie leren.heel veel kussen van ons .

Yvonne

ECHT GEWELDIGE FOTOS EN SUPER VERHALEN!!!! GA VOORAL ZO DOOR! xxx

Marlies

Jeetje zeg!! wat een mooie beleving wederom!!!! enneh Angela, it's all about the journey and not the destination! And what a journey it is!
Het werd ook weer ns tijd voor een kleine update van de WW. Eens ff zien...de vrijdag middag borrel gebeurt nog op regelmatige basis maar is aardig uitgedund door jou afwezigheid en dat Heidi met verlof is- speciaal voor jou geregeld wordt het BJZ feest gehouden op 23 september - de ins en outs heb ik nog niet helemaal, de keuzes liggen bij Bloemendaal of Waerdse Tempel...niet doorvertellen he haha - LJB weet nog steeds niets dus groot kans dat ze er nog steeds zijn met kerst - Saskia is al 12 kilo kwijt! go Sas!! - Sabine begint volgens mij al goed te aarden in Alkmaar - het AMSU zomerrooster is al bijna af - Brigitte (adm. uitzend) is in verwachting van een jongen (kan niet herinneren of zij er al was voordat jij weg ging) - afgelopen maandag genoten van een extra vrije dag ivm pasen, en er komen nog meer van die leuke extra dagen!!
En wat mezelf betreft, afgelopen zaterdag weer voor het goede doel eitjes en knuffels met de motor langs woonverziening LVGers Harteheem gebracht, helaas niet droog gehouden (het weer dus en niet de emoties hoor haha) Morgen gaan we een schouw halen! Alleen de plinten nog op maat en aflakken en plakken en dan is het zo goed als af......net binnen een jaar hihi Afgelopen woensdag voor het eerst weer heerlijk in mn tuintje liggen lezen......summer here we come! Ben helemaal sportief geworden, ben ook aan het spinnen geraakt (oke RPM dan, bijna hetzelfde). En als klapper, gaan we eindelijk weer eens optreden met de band op moederdag! nu al zenuwachtig!

nou, ik zou zeggen....Namaste!!!

Nettie en Jaap

Het is genieten hier hoor! Met jullie rondje om de wereld!
Wat een belevenissen! Mooie foto's! Prachtig!!
Groetjes Jaap en Nettie

tamara

echt super gaaf dat je dit heb meegemaakt,dat is weer iets wat ze jullie niet kunnen afpakken.
geniet ervan van alles wat nog gaat komen.

groetjes tamara,denise en ryan

Roy

Hi Angela & Richard!
Wat geweldig om jullie op deze manier te volgen!
Schitterende foto's ook en wat een prestatie om zo hoog de bergen in te komen!
Wel een verschilletje met onze daginvulling op de Winkelwaard...
Fijn voor je dat je ook weer legaal mag drinken, Angela :) het zal wel zwaar voor je zijn geweest ;)
Geniet van jullie verdere avonturen!

groetjes, Roy

Parvin

Hey Angela ( en Richard)
Wat een mooie foto's, ook die van India zijn prachtig!
Het is echt zo moeilijk voor te stellen dat je helemaal aan de andere kant van de wereld zit... en wij hier op kantoor! Ik hoop dat het niet teveel tegenvalt als je weer terug bent hier. Ik ben hier nog tot 1 juli.. dus waarschijnlijk zie ik je niet meer....
Geniet van je reis... want de tijd vliegt voorbij!
Heel veel groetjes Parvin

Ina

Hoi wereldreizigers

Wat een prachtige verhalen hebben jullie op de site staan en schitterende foto's. Wat zien / doen jullie veel. Fantastisch. Geniet ervan.

Angela ik wil je langs deze weg hartelijk feliciteren met je verjaardag. Een fijne dag toegewenst aan de andere kant van de wereld.

liefs Ina

Eline

Wauw! Ben jaloers op jullie hoor, zucht... Wat maken jullie veel geweldige dingen mee op ongelooflijk prachtige plekken. Geniet ervan!!

Ilje

Beste Wereldreizigers ,

Wat een Top reis zijn jullie aan het maken helemaal bij het lezen van de verhalen en bekijken van de foto's.
Wat een heerlikheid om zo een lange tijd te kunnen genieten van zo'n mooie omgeving en naar verluid vriendelijke bevolking.
Volgens mij zijn jullie nu bezig met de ondersteuning van de leerkrachten op verschillende schooltjes. Mooie afwisseling op de reis helemaal als je nog de mogelijkheid hebt om spullen aan te schaffen voor deze kinderen.
Hier op het werk staat een hoop te gebeuren, de regionalisering is in volle vaart en Toegangsprocessen zijn net klaar voor de vormgeving van de Toegang JHV/AMK rond of net na de zomer.
Het team draait goed en het VIb wordt redelijk tot goed weggezet op dit moment.
De werkdruk is nog steeds wel aanwezig en een caseloadnormering ligt in het verschiet / wordt aan gewerkt maar tot mijn frustratie niet snel genoeg.
De nieuwe functieprofielen zijn bijna klaar voor de toegang die modulair worden opgebouwd. Houdt in dat iemand verschillende zaken kan of mag doen.
Bureaudienst, sreener en casemanagement, schakelfunctie en crisisinterventie dit zijn de verschillende modules.
Ik wens jullie nog een fantastische reis toe en wil jou Angela middels deze weg feliciteren voor je verjaardag.
Het team mist je erg en kijken naar je terugkomst uit.
Eerst nog even met volle teugen genieten met z'n twee. Gr je teamleidertje

Eline

Lieve Angela,

Het is dan misschien nog wel een dagje te vroeg, maar morgen ben ik de hort op en speel ik voor drankorgel ;-), dus bij deze maar alvast:

VAN HARTE GEFELICITEERD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik wens je een hele fijne en gezellige dag toe! Ben benieuwd wat voor aparte, bijzondere, onverwachte, nieuwe, avontuurlijke en adembenemende dingen je dit jaar met je b-day zult meemaken. Het wordt in ieder geval een verjaardag om nooit te vergeten gezien jullie eerdere verhalen over alle uitzonderlijke, fantastische dingen die jullie op reis meemaken en tegenkomen! Geniet ervan!

Liefs, Eline.

emiely damian vivian mary eline mama

gefeliciteerd met jullie verjaardagen.we hebben de ansichtkaart ontvangen we wonen nu weer op het strand en er is twee weken voorjaarsvakantie lekker vrij zijn jullie al in of op weg naar china heel veel kusjes mama

Marlies

Yahoooooo!!!!!!! Van Harte Gefeliciteerd met je birthday!!!!!! Hey shorty...it's ya birthday...I'm gonna party like it's your birthday!!!
Driedubbelfeest vandaag! De koningin, jij en ik hoorde net dat een heule goeie vriendin van me vanochtend is bevallen van Joe! Dus dat wordt flink proosten vanmiddag in Amsterdam!
Ja, A'dam....what did I get myself into?? hahahaha We gaan het meemaken.....
Zag dat Ilje je al werkinhoudelijk weer ff geup-date had dus van mijn kant uit de nietwerkgerelateerde zooi hihi....ns ff denken...van Saskia moest ik zeggen dat er al meer kilo's ondertussen weer af zijn, onze Annelies is zowaar gestopt met werken, ik heb met de verjaardag van Anko hem 7 baby guppen gegeven (LOL) en ondertussen weer een bevalling gehad! Dus wie is de volgende jarige..of zal ik ze voor jou reserveren. Ik heb afgelopen zondag een mooie leeftijd van 33 bereikt....en kwam maandag op t werk....helemaal niets versierd snik snik snik dus ik was heul errug zielig hahahah Esther was een week in de war...lekker dan! hahahahahha maar goed, dit soort dingen onthouden we wel hoor voor kerststukjes gniffel gniffel
Verders......Bonna was vorige week met Neil op de WW gekomen! Ging weer eindelijk goed met dr! Susanne heeft tot nu toe al haar toetsen gehaald! Esther gaat as zondag WEEEEER op vakantie (hi hi zo lijkt het tenminste)

nou, dat was het wel denk ik zo.....geniet super van deze mooie dag en laat je lekker verwennen!!
liefs Marlies

RECTFICATIE!!!!

- Annelies is dus NIET, I repeat...NIET gestopt met werken maar ze is gestopt met ROKEN!!!!

hahahahahah
tis maar goed dat ik het net ff nalees.......oeps

maar goed, dus nog ff een applaus voor Annelies
klap-klap-klap-klap