Richard, Angela, Indi & Manou op reis!

Met de voetjes van de grond!

@#$%$# : (beeld je even in dat hier Chinese tekens staan, want het lukt blijkbaar niet om ze in deze tekst te plaatsen).....Kunnen jullie er wat van maken? Nee?!? Wij ook niet! Maar waar wij inmiddels wel begrijpen dat de Chinezen geen Engels verstaan, hebben ze nog steeds niet door dat wij geen Chinees verstaan. Ze blijven ons in het Chinees aanspreken en hele verhalen vertellen. Soms duurt het even, maar met gebaren (en soms ietwat geirriteerd omdat ze ons met logisch nadenken zouden moeten kunnen begrijpen)komen we er wel uit.

Normaal gesproken hebben we niet echt een concreet reisplan, maar dat was hier wel nodig. China is namelijk groot. Heeel groot!! Op het programma stond een reis van Yangshuo naar Shangri-La. Dit betekende 3 uur in de bus, 19 uur in de trein en weer 13 uur in de bus. Van daaruit zouden we verder reizen naar Deqin, een gebied op de route naar Tibetwaar nog niet alles door toeristen ontdekt is. Dat tripje was niet zo een probleem, maar toen we vlak na aankomst te horen kregen dat de weg naar Deqin i.v.m. wegwerkzaamheden was afgesloten, waren we wel een beetje teleurgesteld. Maar inmiddels hebben we geleerd dat dit luxeproblemen zijn en konden we het makkelijk van ons afzetten. Later kwamen we er achter dat het afzetten van de weg niets met wegwerkzaamheden had te maken. De Chinese regering blokkeert wel vaker wegen naar Tibet en dat was ook nu het geval.

Schreven we eerder al dat de Chinezen goed zijn in het optrekken van de meest lelijke bouwwerken, dit is alleen nog maar bevestigd. Veel huizen zijn van buiten betegeld met tegels die je bij ons alleen in het zembad of in oude badkamers ziet. In combinatie met de vele grijze blokkendozen en de vele regen van de afgelopen weken, doet dit treurig aan. Oude gebouwen worden platgewalst en herbouwd in vaak (te) kitscherige stijl. Dit heeft ons humeur echter niet aangetast, want buiten de grote steden is China prachtig! Wordt er bij ons weleens gerept van buitenaardse wezens als er een graancirkel gevonden is, dan zouden de rijsterrassen in China zich in een ander melkwegstelsel moeten bevinden. Bergen en dalen bezaaid met verschillende kleuren rijstvelden, maakten ons erg vrolijk!

Een 3-daagse trekking doorde 'Tiger Leaping Gorge' een van de diepste kloven in Azie deed daar nog een schepje bovenop. We voelden onserg klein tussen de enorme rotswanden. Ook wel spannend, want deze trek was niet zonder gevaar omdater geregeld aardverschuivingen plaatsvinden. Aan het eind van de kloof sliepen we in een kamer waarvan de hele muur uit ramen bestond. Zo hadden we een prachtig uitzicht op de kloof en een honeymoongevoel.
Omdat het leven van een reiziger best intensief kan zijn (ach, wat hebben we het zwaar), besloten we het inLijiangwat rustiger aan te doen en ons vooral te richten op de Chinese keuken en het WK dat wein cafe Amsterdam (hoe origineel, maar wel gezellig) hebben bekeken.

Beijing was onze laatste bestemming voor dit gedeelte van de trip en het begin van een rijtje wereldsteden dat we de komende week zullen bezoeken: Beijing-Alkmaar-New York- Bogota. Zoals we in ons vorige reisverhaal schreven, zouden we proberen te achterhalen hoe de Chinezen over Mao denken. Voor degenen die Mao niet kennen; hij leidde China op dictoriale wijze waarbij miljoenen mensen tijdens zijn bewind om het leven zijn gekomen. In China wordt hij door de meeste mensen vereerd omdat hijvoor verbetering van levensomstandigheden van armen en boerenzorgde. Voor velen heefthij dan ook nu nog een goddelijke status. Overal zie je zijn portret en zijn veel souvenirs te koop met zijn afbeelding. Het is een zeer gevoelig onderwerp, dus je kan er niet met iedereen over praten omdat hij voor velen niet ter discussie staat.Zijn goddelijke status werd bevestigd toen we het mausoleum bezochten waar hij ligt opgebaard. Er lag eenzee van bloemen en iedere Chinees maakte een diepe buiging bij het voorbij lopen van hun god... Voor ons moeilijk te bevatten.

Sowieso is deze man moeilijik serieus te nemen, want volgens hem is Richard deze week pas een echte man geworden; Volgens Mao ben je namelijk geen echte man als je de Chinese Muur niet hebt beklommen. Dat wordt dus een retourtje Beijing mannen! Het was fantastisch mooi om te zien hoe dit bouwwerk zich slingerend een weg baant door groen bebergte landschappen enals je bedenkt dat deze muur 6200 kilometer lang is, is het toch wel erg speciaal.'Leuk' weetje: Naar verluidt bevat de Chinese Muur veel resten van overleden werkers.
Van voetjes op de Chinese Muur zetten we over enkele uren weer voet op Nederlandse bodem. We kijken enormuit naar de bruiloft van Roos en Sirik en het is heerlijk om iedereen weer ff te zien, maar ook heeeeerlijk dat we daarna weer op pad gaan!

Tongue out
Laughing

Uiteraard houden we jullie op de hoogte. De foto's volgen nog, want dat lukt hier niet helemaal.

Groeten voor sommigen tot heel snel!

Marlies

JAAAAAAA.......het heeft even geduurd.....excusez moi! (ff wat anders als chinees hihi)
wederom super om jullie belevenissen en ervaringen te lezen!
Ondertussen vanaf de WW weer genoeg niet-werkgerelateerde informatie verzameld;
met toestemming> Annelies is zwanger!! vandaar dat stoppen met roken - duh - en ik maar denken ze doet gezond hihi. Maar zeker weer een klap-klap-klap voor dr waard! Dit kwam eigenlijk ter sprake doordat Miep, Mieke en mijzelf een geen-voetbal-maar-een-afslank-poultje in het leven hadden geroepen. Tja, daar kon Annelies dus niet aan meedoen! Tot nu toe lijkt het erop dat Mieke gaat winnen....maar Miep volgt al vrij rap. Wat mezelf betreft ist wat moeilijk met allemaal feestjes en etentjes en 5 dagen motoren/biereliere/vreten die al gepland waren.....maarrrrrrrr heb nog goede hoop! Heb wel de spinning mini-virusje te pakken.
Met Saskia gaat het ook echt helemaal top....die zit volgens mij al aan de 20 kilo....ehh...ik bedoel er dus af. Joe snep!
Anko is nog steeds trotse vader van de guppies...beetje co-ouderschap met Gaby. Van de 7 leven er nog 5! niet slecht toch? Ik heb ondertussen gewoon weer een baby-gup-boom gehad en heb maar weer een kraambakje gemaakt en wilde ze bijne ter vondeling leggen....maar mogelijk dat Janneke ze mee wil nemen naar huis. Daar moest ze nog wel een nachtje over slapen zei ze....and now we wait.
Afgelopen weekend Indian Summer....zeg maar gerust Indian Rain! Vele van ons gingen heen maar ben niemand tegen gekomen. Het is nu nog grootser opgezet als voorheen. Dance zat helemaal aan de andere kant van het water. Heb geen eens mezelf aan die tocht gewaagd....wind, regen, zand = ellende.
Wel daar voetbal gekeken. Eerst wedstrijd NL had ik helaas AMSU met Anita, we hadden wel de radio aan maar twee minuten naar het startsignaal....je raadt het al....telefoon!!! Triversum!!!!!! En niet een keer.....grrrrrrrr dus daar helemaal niets van mee gekregen! Blij dat het as donderdag 's avonds is!
Was vrijdag ook nog naar Kane op Java Eiland en volgende week naar Anouk in het Westerpark....nog steeds geen saai leven hihi
Het lijkt erop dat de zomer nu gaat starten....zei ik lijkt? ja hè! Hoop dat ik morgen lekker in mn tuintje kan liggen.
Verders gaat Brigitte volgende week met zwangerschapsverlof en geen idee of ze terug mag komen.
Nieuw woord van BJZ voor bezuinigen = inverdienen! Mooi woord!
Paar weken terug hebben we allen een werkplekonderzoek gekregen.....je raadt het al.....alle stoelen zijn niet goed, tafels moeten verstelbaar zijn ihkv flexen (ooit) etc etc en nog inverdienen hahahaha
Over twee weken zowaar een achterban bijeenkomst met de OR.
Parvin is nu ook bezig met de laatste loodjes....nog een klein maandje. Dan gaan we met een klein groepje uit eten. Van horen zeggen is Heidi nog volop aan het genieten van dr ventje(s) en gaat het erg goed met Senne. Binnenkort is Bonna er weer....volgens mij (nu ga ik twijfelen...) Ik heb mn eerste echte officiële functioneringsgesprek gehad! Kan mezelf gelukkig schouderklopjes geven.

Met al dat positiefs sluit ik deze update vanaf de WW.
Tot de volgende keer!!! Geniet nog lekker van het oosterse cultuur!!

liefs Marlies

ps ( ik heb ook nog vandaag even jullie plantjes gewaterd...was wel nodig!)

Marlies

Als ik zo doorga haal ik jullie lengte van verslaglegging in!!!!!
Das ook weer niet de bedoeling....volgende keer zal ik proberen om het nog beknopter te doen!!!
tjuhuuuuus

Amber

Heeeee!!! Goed om weer van jullie te horen!
Wat een wonderlijk verhaal weer! Lijkt me toch echt bijzonder om de dingen mee te maken en te zien en ervaren zoals jullie dat doen. Informatie via de tv etc. tot je nemen is toch echt andere koek!
Ik hoop dat jullie enorm genieten as vrijdag (toch?) en daarna weer vlug op pad vor de laatste etappes!
Ik kijk weer uit naar de volgende avonturen en natuurlijk nog de foto's!!
Liefs, Amber

arend en mam

Ik kan mij vergissen,maar de indruk is dat China gevoelsmatig aan beleving bij jullie de minste indruk gemaakt heeft.Dat kan zijn omdat je er te kort aanwezig geweest ben en de afstanden te groot waren dus blijkt de indruk misschien ook kleiner.China lijkt een land waar je minimaal een paar maanden zou moeten verblijven,om een rieel beeld van het land te krijgen.We zijn dan ook erg benieuwd hoe jullie daar over denken.Dat gaat in ieder geval snel gebeuren,want morgen stappen jullie op het vliegtuig naar het simpele Nederland,waar nog niets is verandert.Goede vlucht en tot morgen in Nederland.Heel veel liefs van mam en Arend.Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiixxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Eline

Weer helemaal top, jullie verhaal!! Wel raar zeker, om even naar NL te gaan en dan weer op pad..?! Verder hoef ik niet zoveel te vertellen, want Marlies brieft al een heleboel door zag ik. Dus: geniet weer lekker verder van jullie prachtige reis!!!!!

Lieve groetjes, Eline.

emiely

we zijn benieuwd hoe het met jullie nu gaat hier er is nu vakantie en druk op het strand warm weer hebben jullie het voetballen gezien jammer heel veel kusjes van ons

mam

Omdat wij in Holland zitten te balen,wachten wij met smart op 1 van jullie verhalen.dikke pakkert.